Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

STÅHLMOTOR i Emmaboda - mitt emellan Kalmar - Växjö - Karlskrona

[Bränsle] [Hästkrafter] [Kompression] [Kolvar] [Olja/ventilsystem] [Tändstift] [Tändsystem]

Vi skall titta lite på kompressionsförhållande- och tryck.

Vad är  kompressionsförhållande för något ? Vad är kompressionstryck ?
Många blandar ihop dessa... vi börjar med kompressionsförhållandet.
Jag skall försöka förklara och även visa hur man räknar ut det.

Enkelt sagt är det förhållandet mellan volymskillnaden när kolven är i botten och när den är längst upp.

Exempel: Om en fyrcylindrig motor är på 2000 ccm, är varje cylinder på 500 ccm.
Om det som är ovanför kolvens översta läge, (V2), rymmer 50 ccm så blir kompressionsförhållandet 50 + 500 / 50 = 11:1.
Man måste använda mätpipett e.d. för att kunna mäta tillräckligt noga.
Slagvolymen i en cylinder (V1) = kolvarean x slaglängden.

Det vore komplicerat att mäta ut kompressionsvolymen på annat sätt än detta. Skjut ner kolven en bra bit, ta lite fett och smeta runt cylinderloppet och ta upp kolven till strax under cylinderplanet. Lägg en plan glasskiva och fyll på med lacknafta eller liknande från en pipett.

En gammal "goding" - Renault R8 Gordini.
Jag har tidigare skjutit ner den höga kolven till under foderplanet och mätt volymen som på bilden härintill.
Sedan sätter jag en indikatorklocka på kolvtoppen och läser av hur mycket det är till toppläget. Då kan man räkna ut den volymen som kolven ger i kompressionsvolym.

Här håller jag på att mäta volymen i ett förbränningsrum, i detta fallet Volvo B20.
En glasskiva tätad med lite fett läggs som lock och sedan fyller jag på lacknafta med en pipett.
- Toppackningens volym får man fram med att mäta tjocklek och hålets diameter.
Kolven ligger ofta under blockplanet, det måste tas med.

Har kolven en ojämn upp- eller nersänkning får man även mäta den volymen med pipetten. Då skjuter jag ner kolven i cylindern, lägger lite fett runt och för upp den så den ligger med högsta delen strax inder planet. Mäter volymen, och sätter sedan en indikatorklocka för att kunna mäta exakt hur mycket kolven har kvar till övre dödpunkt. Lite jobbigt - men enda sättet.

Det var kompressionsförhållandet. Ofta blandas det ihop med kompressionstrycket.

Kompressionstrycket mäts på startmotorvarv med varm motor i tändstiftshålen, om det är en dieselmotor i spridarhålen. Trycket talar om tätheten på ventilerna och kolvringarna. Även om t.ex. en toppackning är sönder så märks det ofta.
Om startmotorn snurrar sakta blir trycket lägre. Vassa kamaxlar med långa ventiltider ger också lägre tryck - ventilerna är ju stängda kortare tid.

Ett kompressionsförhållande är ofta 9-10:(till) 1 Ett kompressionstryck ligger ofta på 12-13 bar.
Trycket mäts lämpligen med en mätare som den till vänster på bilden. Den ger värden från de olika cylindrarna på ett pappersdiagram.

Mätaren till höger använder jag till att mäta läckage.
Man mäter då hur mycket luft som läcker förbi kolvringar, ventiler, ventilstyrningar och ev. andra ställen. Den talar mycket bättre om i vilket skick motorn är ut täthetssynpunkt.

Viktigt när du tar kompressionsprov: Motorn helst driftsvarm och gasen i botten.
Glöm inte ta bort kablar så du slipper få stötar från tändsystemet.

[Startsida] [Bränsle] [Hästkrafter] [Kompression] [Kolvar] [Olja/ventilsystem] [Tändstift] [Tändsystem]